Dialoog op Achmea Pensioenplatform
Wanneer het over het pensioen gaat, dan lijken financiën het enige aandachtspunt. Vragen als ‘Hoe hoog is de AOW?’ en ‘Blijft mijn inkomen op niveau?’ worden veelvuldig gesteld. Helaas blijft er weinig aandacht over voor de vraag: ‘wat ga je doen na je pensioen?’ Reden voor pensioenbeheerder Syntrus Achmea om een inspiratieplatform voor (bijna) gepensioneerden te starten: Leefjepensioen.nl.
Terwijl de babyboomers massaal met pensioen gaan, bezuinigt de overheid sterk op de oudedagsvoorziening om pensioen betaalbaar te houden. Zo krijgen onzekerheid en pensioenpessimisme soms de overhand in de publieke opinie.
Hoe kunnen we met de website Leefjepensioen.nl tegenwicht bieden aan de negatieve pensioenberichten en de positieve kanten van pensionering laten zien?
Onze strategie is de gepensioneerden zelf een hoofdrol te bieden op de website. We geven pensioenervaringen een podium. Persoonlijke verhalen worden in de vorm van interviews en videorapportages gedeeld. En daarbij gaat ook veel aandacht naar de (veelal non-profit) organisaties waarvoor gepensioneerden zich inzetten. Met deze contentmarketing formule groeit de website organisch en inspireren de gepensioneerden van vandaag de pensionado’s van morgen.
In de twee jaar dat de website bestaat zijn verschillende scenario’s getest, waaruit nu een basisformule is samengesteld: op Leefjepensioen.nl bieden we inspirerende content voor een breed publiek met veel interactie wat leidt tot duurzame groei.
Doordat niet het pensioenfonds, maar gepensioneerden laten zien hoe mooi het pensioenleven kan zijn heeft Leefjepensioen.nl zich geloofwaardig gemaakt. De website is omarmt door zowel de doelgroep als non-profit organisaties. Met deze achterban als basis groeit het platform (website, Facebook en e-mail) jaarlijks met dubbele cijfers. Reden voor Syntrus Achmea om te kijken of de succesformule ook voor andere proposities en doelgroepen inzetbaar is.