De bezoeker van je website vindt lange teksten saai, toch?

lange contentVoor steeds meer ondernemingen maakt content onderdeel uit van hun marketingstrategie. Content wordt gezien als een mogelijkheid om nieuwe klanten via Google te bereiken of bestaande klanten aan je te binden. Maar over hoe die content eruit moet zien is lang niet iedereen het eens. Vaak wordt gedacht dat mensen afhaken bij lange teksten omdat die saai zijn, maar is dat wel zo?

 

Bij Diversions denken we van niet. Onze resultaten laten zien dat je met uitgebreide content een grote impact kan hebben. Het motto kwaliteit boven kwantiteit lijkt hierbij op te gaan. Wij leggen je graag uit hoe dat zit!

  1. Top tien bestaat uit artikelen van meer dan zevenhonderd woorden
  2. Twee keer zo lang op de site sinds lange artikelen
  3. Uitgebreide content geeft vertrouwen dat klant nodig heeft

Wie weleens over contentmarketing spreekt, zal merken dat er vaak gedacht wordt dat mensen online niet de tijd nemen voor “uitgebreide” content. Online zou alles kort en vluchtig moeten zijn, want met uitvoerige content schrik je de gemiddelde websitebezoeker af. Je kan dus beter vaak compacte content plaatsen, dan iets minder frequent uitgebreide content. De ideale content bestaat uit maximaal vijfhonderd woorden en niet uit vijftienhonderd woorden. Althans zo is de overtuiging, maar die opvatting klopt niet (altijd). Met uitgebreide content als onderdeel van je marketingstrategie kan je juist wel de gewenste impact realiseren en zelfs meer dan dat. Allereerst is uit onderzoek van SearchMetrics, een Duits software bedrijf, gebleken dat de kans dat content bovenaan de zoekresultaten getoond wordt toeneemt met de lengte van een artikel.

Top tien bestaat uit artikelen van meer dan zevenhonderd woorden

Wij hebben de resultaten van het onderzoek van SearchMetrics in de praktijk bevestigd gezien bij onze WordPress website Ingoedendoen.nl. Ook hier omarmden we het idee van uitgebreide content om op die manier vragen rondom gezondheid te beantwoorden. Daarmee vertellen we een verhaal voor een brede doelgroep.

Resultaat? SEO werd de motor voor groei van 0 naar 1 miljoen bezoekers per jaar. Zonder euro marketingbudget.

 

In goeden doeningoedendoen

Van 0 naar 1 miljoen bezoekers per jaar
zonder marketingbudget.

Sterk concept + doorlopende optimalisatie

Twee keer zo lang op de site sinds lange artikelen

contentDiepgravende content kan dus als een vliegwiel werken. Het bezorgt je een plekje bovenaan de zoekresultaten van Google en daardoor meer bezoekers. Maar uitgebreide content wordt niet alleen beloond door Google. Het kan ook op andere vlakken impact hebben op jouw onderneming, zo ontdekte het Amerikaanse bedrijf Brafton.

Dit bedrijf hoorde dat lange content een risico was omdat als je de diepte ingaat op een bepaald onderwerp je maar een kleine groep websitebezoekers een plezier doet. De rest zou je juist afschrikken. Het bedrijf besloot de proef op de som te nemen.

In de praktijk

De proef bleek een succes: de statistieken van de website tonen dat er meer gebeurde dan een toename van het aantal bezoekers via Google. In slechts een maand tijd zagen zij dat bezoekers twee keer zoveel pagina’s bezochten op hun site, dat bezoekers ook twee keer zoveel tijd doorbrachten op de website en dat de bounce cijfers afnamen met dertig procent.

Het bedrijf concludeerde dat lange en diepgravende content zorgde voor bezoekers die een grotere mate van interesse hadden in de visie van het bedrijf, haar diensten en producten.

Toen deze strategie bij andere bedrijven en blogs werd getest leverde dit vergelijkbare resultaten op. De verhoging van betrokkenheid van de bezoeker resulteerde vervolgens in een toename van conversie van 122 procent. Hier vloeide uit voort dat de online omzet toenam en dat er ook een toename van de verkoop via andere kanalen van de ondernemer waar te nemen viel.

Doelgericht

Belangrijk daarbij is uiteraard dat deuitgebreide content geen doel op zichzelf was. Het doel was om content te schrijven met daarbij de interesses van de ideale klant in het achterhoofd en als bedrijf de ruimte te nemen om in te spelen op die behoefte. Dus niet in driehonderd woorden antwoord geven op de vragen van de klant, omdat je denkt dat ze het toch niet lezen, maar de ruimte nemen omdat je ervan uitgaat dat klanten die geïnteresseerd zijn goede informatie willen lezen. En daarbij juist liever een echte uitleg diepgravende uitleg krijgen dan een kort antwoord wat ze overal al kunnen vinden. Dat is hoe een slimme contentstrategie werkt.

Uitgebreide content geeft vertrouwen dat klant nodig heeft

Mensen die bijzonder geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waarmee jij je bezighoudt als onderneming. Doordat je inspeelt op deze bezoekers van je website met een bovengemiddelde interesse in jouw visie, werkzaamheden, producten of diensten schrik je mogelijkerwijs een groter publiek af. Echter zorg je er tegelijkertijd voor dat de personen die wel vinden op jouw website wat ze zoeken, het vertrouwen krijgen wat ze nodig hebben om de stap naar conversie te maken.

Er is echter niet alleen een toename van het aantal conversies ook de omvang van de individuele conversies neemt toe. Ondernemers zien een contenttoename van hun omzet. Bezoekers “kopen” meer nadat ze een e-book hebben gelezen. Met uitgebreide, diepgravende of uitgebreide content bereik je Brafton zag dat tien procent van de mensen die klant van ze werd dit deed nadat ze een e-book hadden gelezen en dat deze e-book lezers ook bereid waren om meer uit te geven voor de diensten van het bedrijf.

Kortom: uitgebreide content kan in eerste instantie het aas zijn waarmee je bezoekers vanuit Google naar je website krijgt. Maar naast een toename van het aantal bezoekers resulteert dit ook in een groep betrokken bezoekers die in jouw uitgebreide content de antwoorden vinden die ze zoeken. Dit wordt vervolgens beloond doordat bezoekers meer tijd op je website doorbrengen, meer artikelen lezen, tot meer conversie zorgen en ook nog eens tot meer omzet.

 

propositie ontwerp

Meer tips

Wil je meer tips over het verbeteren van de effectiviteit van je content en website? Vraag dan onze Schijf van Vijf aan. Een gratis advies met concrete tips van onze experts om je online resultaten te verbeteren.