Content recycling: omdat nieuw niet altijd beter is

content-recycling

Hoe hoog staat het onderwerp “contentproductie” op jouw agenda? Planningen en brainstorms werken in de hand dat organisaties doorlopend speuren naar nieuwe contentideeën. Nu is met nieuw niets mis. Maar recycling van content is vaak minstens zo waardevol. Welke kansen liggen er op dit terrein?

Steeds meer organisaties hebben de kracht van contentmarketing ontdekt. Daarmee spoelt dagelijks een grote stroom informatie over de markt. Via blogs en social media is het de kunst de aandacht van je publiek te vangen. En laten we eerlijk zijn: dat lukt lang niet altijd.

Als je slim recycled, kun je dezelfde boodschap meerdere keren delen.

Zelfs de beste blogpost bereikt maar een klein deel van de markt. En zelfs als iemand jouw informatie aandachtig heeft gelezen, is het maar de vraag of de exacte inhoud ook na een dag of week nog echt scherp op het netvlies staat. Daarom is er niets mis met herhaling. Je kunt dezelfde boodschap rustig meerdere keren delen. Zeker als je slim recycled, en je content zo-goed-als-nieuw opnieuw weet te presenteren.

Marketeer expert Neil Patel schrijft aan het recyclen van content extra positieve eigenschappen toe. Hij stelt dat een nieuw impuls ook helpt je zoekmachine rankings te optimaliseren. Laten we eens kijken naar drie concrete methodes om hergebruik van content in de praktijk te brengen.

Varieer met de vorm

Stel: je hebt een Facebookpost waarop je publiek sterk reageert. Waarom verwerk je dit contentidee dan niet in een verrassende blog of video? De reacties van je volgers op de oorspronkelijke post helpen je nog rijkere content te maken. Recycling 2.0!

Je zult ontdekken dat populaire content op ieder kanaal mooie resultaten kan boeken. En dat je er bovendien steeds een ander publiek mee aanspreekt. Dit is het testen meer dan waard.

Wees niet bang voor herhaling

TV-zenders weten het al heel lang: zelfs een programma dat door een miljoen bezoekers bekeken is, heeft 15 miljoen NL-ers niet bereikt. Soms kijken mensen niet omdat ze geen interesse hebben. Maar minstens zo vaak zijn er andere redenen. Waarbij onbekendheid met het programma de meest voorkomende is.

Zeker commerciële zenders als RTL blijven succesprogramma’s jarenlang herhalen. En de kijkcijfers geven ze geen ongelijk. Het scheelt in de kosten van contentproductie. En er blijft zich een geïnteresseerd  kijkerspubliek aandienen.

Bundelen

Bundelen is een strategie waar we bij Diversions bijzonder goede ervaringen mee hebben. En dat is eigenlijk eenvoudig te verklaren. Content zet je in voor verschillende doelen. Soms wil je nieuwe doelgroepen in je diensten interesseren. Soms wil je juist aandacht vasthouden of uitnodigen tot verdieping op een onderwerp.

Juist die verdieping kan een resultante zijn van een bundeling van kennismakende artikelen. Je biedt dan – vanuit verschillende invalshoeken – nieuwe inzichten op wat je te bieden hebt. Een middel dat we hierbij vaak inzetten is eZiner. Dit is een online magazine waarin verschillende contentvormen (tekst, illustratie, video) kunnen worden samengebracht. De resultaten zijn zeer positief. De leestijd per eZine is niet zelden tot 4x langer dan van een gemiddelde contentpagina. Over impact gesproken….

Mogen wij je helpen?

Wil je meer weten over content recycling of het inzetten van eZiner? Wij helpen je graag. Neem even contact op: dan laten we graag zien welke groeikansen we voor jouw organisatie kunnen benutten.