Interactieve content: geef je content een opfrisbeurt

Wij werken oa voor:

Home » Blog » Interactieve content: geef je content een opfrisbeurt

Online marketing kan niet zonder goede content. Het vormt de hoeksteen van succes. Daarom is het van groot belang je succesvolle content te koesteren. Dat kan bijvoorbeeld door ern nieuwe waarde aan te geven. Hoe? Ontdek de kansen van het toevoegen van interactie.

Contentcreatie is niet eenvoudig. Iedereen worstelt weleens met de vraag: welk verhaal kan ik delen met mijn publiek? Uit onderzoek – uitgevoerd door het Content Marketing Instituut – blijkt dat ruim zestig procent van de marketeers moeite heeft met het maken van originele content.

Bel

Bel: 055 20 32 193

Mail

info@diversions.nl

Post

Waterloseweg 7a - 7311 JG Apeldoorn

Voorbeeldje hoe de uitnodiging tot interactie de aandacht van bezoekers kan trekken.

Bijna veertig procent van de marketeers geeft bovendien aan moeite te hebben om telkens nieuwe, verrassende en interessante onderwerpen aan te snijden.

Eén keer een blog tikken die de juiste snaar raakt is misschien nog niet zo lastig. Maar elke keer opnieuw wel.

Want hoe zorg je dat je niet in de herhaling valt bij je vaste lezers? En hoe zorg je dat je opvalt bij nieuwe lezers tussen het enorme aanbod?

Het antwoord is te vinden in interactieve content. Ik laat je in dit artikel graag een aantal voorbeelden zien.

interactieve content
Voorbeeld van een online calculator. In dit geval om SEO prioriteiten te stellen.

Onderscheidend zijn in een overvolle markt

Het internet wordt overspoeld met content. Van blogs tot whitepapers en van e-books tot artikelen. Niet verwonderlijk aangezien marketeers content hebben ontdekt als de manier om potentiële klanten te bereiken en te binden.

Maar converterende content maken is helemaal niet makkelijk. Veel marketeers twijfelen soms dan ook aan de waarde van contentmarketing. Misschien niet geheel onterecht…

Een studie van Sirius Decisions toont aan dat zeventig procent van alle contentmarketing ongebruikt blijft. Waarom? Omdat het onvoldoende onderscheidend is. Juist daarom blijkt interactieve content effectiever. 

Content waarbij de consument iets kan doen – uitnodigt zelf aan de slag te gaan – blijkt zeer effectief. In ruim negentig procent van de gevallen draagt het bij aan het effectief informeren van klanten.

Wat is…

Interactieve content is content die gebruikers actief betrekt. In plaats van passief een blog te lezen, een filmpje te kijken of podcast te luisteren, worden gebruikers uitgenodigd om te ontdekken, te leren en mee te doen. Maar dat vergt ook iets nieuws van jou. Want hoe vertaal je dat wat jij wilt vertellen naar interactieve content? In dit artikel geven we je een aantal suggesties.

Interactieve content: keuzehulp

Geen idee wat je vandaag moet doen? Je kan natuurlijk een artikel lezen waarin hobby-ideeën worden gedeeld. Maar het is leuker een keuzehulp in te vullen die je voorziet van advies.

In de corona-tijd zijn veel mensen op zoek naar een leuke bezigheid. Voor de kids of om zelf te doen.

Onze klant Hobbygigant maakte een eenvoudige Hobby inspirator. Deze werd toegevoegd aan de vele, goed gevonden blogteksten. Resultaat? Meer interactie. En een duidelijke conversietoename.

interactieve test
De inspirator blijkt een waardevolle aanvulling voor bestaande blogs.

Het is een voorbeeld van één van de vele testjes die online te vinden is. Vergelijkbare testjes zijn online in vele soorten en maten te vinden. Zo zijn er bijvoorbeeld testjes die je adviseren welk boek je absoluut moet lezen, welke hond bij je past en zelfs welke nagellakkleur jouw persoonlijkheid omlijnt.

Waarom zou jij jouw content niet ook opfrissen door het te vertalen naar een test? Dat heeft twee voordelen: allereerst hoef jij niet een nieuwe artikel te schrijven. Ten tweede nodig je bezoekers uit zelf het heft in handen te nemen. Je kunt ook veel leren van de voorkeuren die in een test worden uitgesproken.

Kost het niet te veel tijd om content interactief te maken? Dat valt mee. Voor Ingoedendoen.nl maakte een stagiair een eenvoudige sport & hartslagtest.

De techniek erachter is een standaard formulierenscript. Het design blijft beperkt tot een gratis stockfoto. Resultaat? 9.000 bezoekers per maand waarvan 75% (!) de test afmaakt.

Interactieve content: lookbook

“Het oog wil ook wat”, wie kent die uitspraak niet? Je wilt voorkomen dat je website uitsluitend bestaat uit tekst. Zeker als je een product aanbiedt dat in beeld te vangen valt. Je kunt natuurlijk een weblog bijhouden over mode als aanjager van je webshop, maar je kunt ook een lookbook maken. Dit zijn één of meerdere foto’s waarin je producten worden getoond.

In het lookbook kun je niet alleen het gevoel rondom je producten meegeven door de foto’s, je kunt er ook voor zorgen dat consumenten met één muisklik meer informatie over “dat jasje” krijgen en het meteen in hun winkelmandje kunnen gooien.

Een lookbook verschilt van je webshop omdat het niet een winkelomgeving is met daarin een opsomming van alle producten binnen een bepaalde categorie, maar een afbeeldingen waarin een sfeer neergezet wordt en producten uit verschillende categorieën bij elkaar.

Waar je in de webshop van een kledingwinkel dus alle items in de categorie “jassen” bij elkaar ziet, zie je in het lookbook een volledige outfit die volgens de samenstellers bij elkaar past. Je kan het vergelijken met een pagina uit een tijdschrift.

cq5dam.web.1920.1280

Je kunt voor een lookbook gebruik maken van een foto die je maakt tijdens een fotoshoot van jouw producten, maar je kunt ook verschillende productfoto’s samenvoegen tot één foto.

Dat scheelt kosten, omdat je simpelweg handig gebruik maakt van de foto’s die je al hebt. Zo plaatst modeketen H&M op de blog elke week de categorie “de mode van deze week”. Daarin zie je één foto waarin producten bij elkaar zijn gezet die een bepaalde sfeer uitbeelden en volgens H&M passen bij de desbetreffende week.

“Of je nou op zoek bent naar de perfecte klassieker of een snelle update van je garderobe, wij leiden je langs de leukste vondsten van deze week.” Met één muisklik kun je vervolgens de diverse items in je winkelwagentje gooien.

Die truc van H&M kun jij ook gebruiken. Je kunt met een aantal producten een sfeer neerzetten. Je gebruikt wat je al hebt op een nieuwe manier en weet zo je consument te verrassen.

Interactieve content: infographic

Jij bent expert binnen je branche. Je weet wat er gebeurt en kent daar de cijfers van. Waarom zou je die kennis niet in een infographic vatten?

Op die manier deel jij jouw kennis met je potentiële klanten en profileer jij jezelf als expert. Door bezoekers van je site toe te staan om jouw markt te verkennen met infographics waarbinnen ze zelf kunnen navigeren en die zij kunnen delen, vertel jij hen niet alleen meer over jouw concept, maar nodig jij ze ook uit om de informatie door te geven aan anderen.

De New York Times maakt met enige regelmaat bijvoorbeeld infographics waarbij consumenten worden uitgenodigd om te spelen met de informatie.

Dat resulteert er niet alleen in dat mensen dit doen, maar ook dat ze vrienden uitnodigen hetzelfde te doen. De New York Times hoopt uiteraard dat ze dan blijven hangen op de site.

Een simpel Nederlands voorbeeld is misschien wel het jaarlijkse overzicht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over de meest voorkomende kindernamen.

Veel nieuwswebsites vangen dit in een zekere vorm van een infographic: voer je naam in en je krijgt te zien hoe vaak deze het afgelopen jaar gekozen werd voor pasgeboren baby’s.

Daaronder meteen de mogelijkheid om het resultaat te delen op Facebook en andere sociale mediakanalen om zo vrienden uit te nodigen hetzelfde te doen.

Interactieve content: kennistest

Hoewel bezoekers het leuk vinden om een testjes te doen waarin jij hen advies geeft, zoals de eerder genoemde test voor vakantiebestemmingen, vinden ze het ook leuk om hun kennis te testen. Dus waarom zou jij hen geen test aanbieden over de informatie waarover jij schrijft?

Zo heeft Jellinek een heel aantal tests ontwikkeld waarmee je kan controleren hoeveel je weet van alcohol en drugs. Ze hebben tests over alcohol, cannabis, cocaïne, tabak, XTC, gokken, slaapmiddelen, energiedrankjes en heel wat andere genotsmiddelen.

Bij sommigen is er zelfs de optie om te kiezen voor een moeilijke of makkelijke variant. Zo is de vraag bij de makkelijke alcoholtest of alcohol wel of niet verslavend is. Na het geven van het antwoord, krijg je ook een toelichting op de vraag en het correcte antwoord.

Bij de moeilijke test komen er vragen langs zoals “aan welke soort vitaminen hebben excessieve en problematische drinkers een tekort?”. Na afloop van de test krijg je te zien hoe je hem hebt volbracht, krijg je de mogelijkheid om de vragen en toelichtingen via de mail opgestuurd te krijgen en kun je jouw resultaat delen met je vrienden.

Verder krijg je een advies. “Kijk bij de basisinfo alcohol en bij Vraag & antwoord alcohol om meer te leren over alcohol.”

Deze test van Jellinek is om verschillende redenen geslaagd. Allereerst heb je je bestaande content op een frisse nieuwe manier gepresenteerd. Je verrast je consument op die manier.

Ten tweede maak je het mogelijk om de testresultaten te delen, wat het bereik van je organisatie vergroot.

Ten derde verwijs je na afloop van de test naar bestaande content die je publiek mogelijkerwijs nog niet heeft gezien. Je houdt hem of haar dus op jouw website.

En ten vierde verzamel je ook nog eens contactgegevens door de mogelijkheid te bieden om de gegevens toe te sturen.

Interactieve content: informatie & advies

Hoe fijn is het niet om direct advies op maat te ontvangen en niet te hoeven wachten? Met interactieve content kan je daar een beetje aan tegemoet komen.

Je kan op basis van een aantal vragen  een advies op maat geven aan de bezoeker van je website. Ook is het mogelijk informatie die anders veel zoekwerk van je lezer vraagt interactief aan te bieden.

Een mooi voorbeeld is de door Diversions ontwikkelde Poepwijzer van de Maag Lever Darm Stichting. Je poep heeft je iets te vertellen: structuur en kleur van je ontlasting geven belangrijke informatie over je gezondheid. Maar hoe vertel je zo’n verhaal zonder met een informatie overload te komen?

poepwijzer

Bij de poepwijzer worden bezoekers uitgedaagd zelf de betekenis van verschillende poepsoorten te ontdekken. Dat klinkt misschien wat plat, maar het werkt uitstekend. Bezoekers zijn gemiddeld meer dan 2 minuten met de wijzer in de weer.

Conclusie

Je kan jouw bestaande content dus op verschillende manieren opfrissen. Zonder dat de bezoeker van jouw website het gevoel heeft dezelfde informatie te lezen als eerst.

Dat is echter niet uitsluitend een besparing in tijd. Over het algemeen is het een nieuwe manier om met je potentiële klant in contact te komen. Misschien ontdek je daardoor bijvoorbeeld dat jouw doelgroep veel liever een testje invult dan een artikel en dat ze de uitkomsten van zo’n testje ook nog eens delen met hun vrienden.

Onze hulp om jouw content te verbeteren

Bij Diversions helpen we je graag om goede content te transformeren in waardevolle content. We werken met teams waarin tekstschrijvers & marketeers nauw samenwerken. Doel: de juiste balans vinden tussen de informatie die je doelgroep wenst en de doelen die jij wilt bereiken.

Wanneer de content formule helder is starten we met de ontwikkeling en het testen van het content vangnet. Welke mediakeuze past het beste bij je organisatie? En welk rendement levert het op? 

Maak kennis met ons tijdens een webcall of afspraak.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Het mooiste van contentmarketing is dat je groeit door jezelf te zijn. Geen trucjes. Geen valse beloften. Maar bewijzen dat je staat voor je werk."

Meest gelezen

De weg naar groei

Wij maken van contentmarketing een motor voor groei. Weten hoe?

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

rich content

Rich content en interactieve afbeeldingen

homepage sliders: doen of niet?

Rich content: plaats een calculator op je site

rich content

Rich content: onderscheid je van de massa

contentrecycling

Content recycling: omdat nieuw niet altijd beter is