5 tips: hoe je jouw publiek écht boeit met content

contentmarketing tipsContent is King op internet. Dat hebben veel organisaties ontdekt. Gevolg is dat dagelijks een schier eindeloze stroom van nieuwe teksten, video’s en infographics het levenslicht ziet.

Er is dus veel concurrentie in de strijd om aandacht van een lezer. Hoe zorg je ervoor dat je jouw publiek echt kunt boeien en binden? Wij geven je 5 tips.

 

Verdien de aandacht

Bij contentmarketing blijft dit toch de basisvraag bij alles wat je doet: hoe verdien ik de aandacht van mijn publiek? Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van de relatie die je met je publiek hebt opgebouwd.

Wil je een sterke groei van je lezerspubliek? Dan is SEO vaak een goede oplossing. Je maakt dan gebruik van een bestaande informatiebehoefte: het is een prima manier om mensen te bereiken. Adverteren kan ook, maar dan hebben we het meer over het kopen dan verdienen van aandacht.

Kun je al rekenen op een trouw lezerspubliek, en bereik je hen via e-mail of social media? Dan draait het er vooral om dat je lezers weet te verrassen. Met een nieuwe blik op een vertrouwd onderwerp bijvoorbeeld. Of met een serie van artikelen, waarin een onderwerp stap voor stap verder wordt belicht.  De mogelijkheden zijn eindeloos.

Denk er dus voor het creëren van je content over na: wat is de beste manier om de aandacht van lezers te verdienen? Het antwoord op deze vraag zal de vorm van je content sterk beïnvloeden.

In goeden doeingoedendoenn

Van 0 naar 1 miljoen bezoekers per jaar
zonder marketingbudget.

Sterk concept + doorlopende optimalisatie

Maak je content scanbaar

Ok, we hebben nu de aandacht van een lezersgroep verdient. Hoe zorgen we er nu voor dat we de aandacht kunnen vasthouden?

Voor sommige copywriters blijft het een ellendig inzicht, maar er zijn maar heel weinig artikelen die van eerste hoofdletter tot laatste punt gelezen worden. Zeker online.

Gebruikersonderzoeken laten zien dat bezoekers een website scannen. Ze scrollen snel door content heen. Zoeken de krenten in de pap. En besluiten op basis daarvan of ze verder lezen. Of vertrekken naar een volgende site. User video’s zoals je kunt maken met Mouseflow brengen dit geweldig in beeld.

Als je weet dat bezoekers je content scannen, maak het ze dan gemakkelijk. Schrijf geen eindeloze alinea’s. Gebruik heldere tussenkoppen. En zorg voor opsommingen en relevante afbeeldingen die in een oogopslag duidelijk maken wat je te vertellen hebt.

Scanbare content leidt tot een stijging van de tijd die bezoekers op je site willen besteden.

Blijf verrassen

Veel organisaties hikken bij contentmarketing tegen de uitdaging aan: hebben we wel voldoende om te vertellen? Het verhaal achter het belang van een goede bedrijfsadministratie is in een artikel of 2 toch wel uitgelegd?

Bedenk dan dat bezoekers – zelfs als ze je volledige artikel gelezen hebben – dat niet oneindig onthouden. Het blijkt vaak heel nuttig op dezelfde boodschap vanuit verschillende perspectieven (specialist, klant, student etc) te vertellen. Of af te wisselen met de presentatievorm.

Een infographic spreekt vaak een ander publiek aan dan een interview. En video kan hele andere accenten leggen in je verhaal dan een downloadbare brochure.

Wees niet bang om je vertrouwde verhaal met regelmaat te herhalen. Maar blijf verrassen met de vorm waarin je het presenteert.

Plaatje - Praatje

praatjeplaatje

Het is geen toeval dat je deze tekst leest...

Een bijzonder praktische tip: het is verleidelijk gebruik te maken van gratis stockfoto’s of illustraties. Maar het is lastig op die plekken een afbeelding te vinden die je verhaal echt versterkt.

Uit onderzoek blijkt dat de begeleidende tekst bij een afbeelding bij de best gelezen teksten van een pagina horen. Je kunt op dit terrein dus een verschil maken. Zeker als je afbeelding nieuwsgierig maakt.

Gebruik afbeeldingen dus niet alleen om pagina’s visueel aantrekkelijker te maken. Maar benut ook de kracht van beeld om je boodschap beter over te brengen.

Durf te delen

Als je de aandacht van een lezer verdient hebt, dan wil je deze natuurlijk niet kwijt raken. Op veel websites vind je dan ook nauwelijks links naar andere bronnen. Waarom zou je actief bezoekers wegsturen?

Toch is het delen van de aandacht met andere sites vaak verstandig. Je kunt nu eenmaal niet op ieder terrein deskundig zijn. Als jij je lezer wijst op een nieuwe, waardevolle informatiebron, dan investeer je daarmee ook in je eigen reputatie.

 

 

propositie ontwerp

5 gratis tips speciaal voor jou

Wil je meer tips over het verbeteren van de effectiviteit van je content en website? Vraag dan onze Schijf van Vijf aan. Een gratis advies met concrete tips van onze experts om je online resultaten te verbeteren.